8 ianuarie 2013

Ce facem cu cojile de portocale?

Iarna, se stie, e sezonul portocalelor, iar la noi in casa se consuma cu kilogramele saptamanal.

La inceput, nestiind ce altceva pot sa fac cu cojile ramase, le pastram in boluri de sticla pe care le tineam pe calorifer cateva zile ca sa parfumez in mod natural aerul din casa. Dupa ce se uscau, le puneam in frigider sau in galeata de gunoi, sub sacul de plastic ca sa absoarba mirosurile.

O alta intrebuintare foarte la indemana e sa le lasam la uscat, iar la nevoie sa le folosim la aprinsul focului pentru gratar, de exemplu. Cojile de portocala contin uleiuri volatile usor inflamabile asa ca pot inlocui cu succes hartia pentru aprins focul.

Cu timpul  m-am mai documentat si am aflat ca pe langa mirosul deosebit, cojile de portocale pot fi chiar benefice pentru sanatate.
Ele contin o substanta care s-a dovedit ca previne cancerul de piele daca sunt consumate in mod regulat, iar antioxidantii din cojile de portocale sunt de 20 de ori mai puternici decat cei din pulpa fructului si pot reduce tensiunea arteriala si nivelul colesterolului.

O alta utilizare cunoscuta de toate mamele si bunicile noastre, e pentru aromatizarea prajiturilor, budincilor, ceaiurilor, sau pentru gusturile mai sofisticate, a sosurilor, pestelui si a fripturilor.
Eu folosesc, in functie de timp si dispozitie, 3 metode de conservare pe care o sa le detaliez mai jos.

Inainte de orice preparare portocalele trebuiesc frecate foarte bine cu o periuta sub jet de apa pentru indepartarea substantelor chimice folosite in depozitele de fructe. Daca gasiti sa cumparati portocale bio, e si mai bine.

1. Prima reteta si cea mai la indemana e clasica coaja de citrice (o fac si cu coaja de lamaie) data pe razatoare si amestecata in proportie egala cu zahar. Coaja se rade doar pana ajungeti la partea alba, care este amara si nu se foloseste.
Astfel pregatita, coaja amestecata cu zaharul se pune intr-un borcan etans si se tine la frigider. Puteti sa mai adaugati in borcan coaja rasa amestecata cu zahar pe masura ce mai consumati portocale sau lamai. Fiind dulce, se foloseste la aromatizarea deserturilor de orice fel.

2. Pentru a doua reteta, indepartati cu ajutorul unui cutit partea alba de pe spatele cojii.
Lasati cojile astfel curatate la uscat fie pe calorifer/plita/soba, fie timp de 3-4 ore in cuptorul incins la foc moderat. Sunt gata atunci cand se strang si devin casante. Eu prefer sa la las pe calorifer o zi sau doua.

A doua zi aratau asa: 



Dupa ce s-au uscat bine, le rupem cu mana in bucatele mai mici si le bagam la tocator sau blender. Obtinem o pudra pe care o putem cerne prin sita de faina si o separam in 2 calitati: pudra fina, pe care o pastram pentru sosuri, creme, prajituri, condimentat carnea sau pestele, iar partea mai grosiera care a ramas in sita o folosim la aromatizarea ceaiurilor.

Pudra rezultata o punem intr-un borcan cu capac pe care il pastram in camara sau in alt loc racoros si ferit de lumina. 



Am gasit si o intrebuintare pentru o masca de exfoliere cosmetica pentru pudra din coaja de portocale pe care inca nu am incercat-o, dar care imi cam face cu ochiul:

"Amestecă iaurt cu coajă de portocală uscată, pisată. Lasă pasta să acţioneze aproximativ 15 minute şi apoi spală-te pe faţă. Acest procedeu este recomandat o dată pe săptămână, iar iaurtul este o soluţie la îndemână şi eficientă"
Sursa  mastii cosmeticewww.eva.ro

3. A treia reteta, cea de coaja de portocala confiata, fiind putin mai complexa o voi prezenta intr-o postare separata.

10 comentarii:

  1. Bun de reţinut. Bine că ai căutat tu, că şi eu mă gândisem, câtă coajă arunc. Aşteptăm şi confierea.
    Seară frumoasă!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vine, vine si confierea :)
      Pana una-alta am descoperit ca pudra e grozava adaugata in cerealele de dimineata.

      Ștergere
  2. Foarte interesant!

    Personal chiar imi place mai mult coaja razuita de portocala, decat cea de lamaie in placinte si gogosi. Am sa notez ideile tale si am le folosesc si eu.

    M-ai facut curioasa si cu reteta de coaja confiata.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Ce bine imi pare ca am descoperit articolul asta! E si util si ma ajuta sa economisesc ceva banuti. Am numai o intrebare: cu lamaia ( coaja) pot sa fac la fel? Ca e mai simplu decat sa o dau prin razatoare, asa cum faceam pan acum. Ai incercat?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, coaja de lamaie e chiar mai buna decat cea de portocala, sau ma rog, mie imi place mai mult. Dar o folosesc doar rasa si pusa cu zahar la borcan. De uscat n-o usuc pentru ca lamaile le folosesc altfel, nu le decojesc ca pe portocale sa pot curata usor partea alba.

      Ștergere
    2. Asta inseamna ca barbatul meu va trebui sa dea pe razatoare...Ii dai tu vestea proasta sau eu? :)

      Ștergere
    3. Îl pun în legătura cu al meu, să se vaite unul la altul :))

      Ștergere
  4. Si noi obisnuim sa le uscam si dupa sa le facem pudra,dupa care sa le adaugam la cozonaci, dau o aroma de nedescris cozonacilor :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite, in cozonaci n-am incercat niciodata. Multumesc pentru idee :)

      Ștergere
  5. Aveti grija de la ce fel de portocale si lamai folositi coaja: cele bio sunt ok, restul nu m-as risca sa le mananc coaja.
    Un weekend minunat!

    RăspundeţiȘtergere